Code | P-ZPR_R |
---|---|
Organizational unit | Centre for Executive Education |
Field of studies | Zarządzanie projektami |
Form of studies | tryb mieszany |
Level of education | postgraduate studies |
Language(s) of instruction | Polish |
Duration | październik 2024 - wrzesień 2025 |
Required document | |
Ask a question |
OPIS STUDIÓW
Celem studiów jest usystematyzowanie i pogłębienie teoretycznych oraz praktycznych aspektów podstawowych instrumentów zarządzania, jakimi są analiza ekonomiczna i controlling. Osiągnięcie wysokiej efektywności gospodarczej w warunkach konkurencyjnej gospodarki rynkowej wymaga dobrej znajomości tych zagadnień u osób odpowiedzialnych za zarządzanie przedsiębiorstwem. Zadaniem studium będzie określenie wzajemnych relacji pomiędzy tymi instrumentami oraz wskazanie możliwości ich skutecznego wykorzystania w zarządzaniu przedsiębiorstwem, z uwzględnieniem aktualnego stanu wiedzy teoretycznej i praktycznej.
PROGRAM STUDIÓW
Ramowy program przedmiotowy:
1. PODSTAWY ZARZĄDZANIA - istota organizacji, pojęcie zarządzania, organizacja przedsiębiorstwa, struktury organizacyjne, systemowe podejście w zarządzaniu.
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw – obecnie i w przeszłości,
- konsekwencje uwarunkowań dla przedsiębiorstw,
- natura i funkcje zarządzania,
- proces zarządzania – aspekty praktycznie użyteczne,
- narzędzia zarządzania,
- wymagania względem zarządzania i menedżerów,
- sposoby podejmowania skutecznych decyzji.
2. ORGANIZACJA I PLANOWANIE PROJEKTU - organizacja projektu (istota zarządzania projektami fazy projektu, struktura organizacyjna a zespoły projektowe, priorytety wymagań), planowanie wstępne oraz szczegółowe w zarządzaniu projektami (stawianie celów, struktura podziału zadań, harmonogramowanie - Gantt, metoda ścieżki krytycznej CPM, karty projektu, budowanie planu projektu), inne metody w zarządzaniu projektami.
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- podejścia i metodyki zarządzania projektami (PMI, Prince2, IPMA, APM),
- wady i zalety metodyk zarządzania projektami,
- zarządzanie projektami wg metodyki PMI, certyfikacje dostępne w PMI,
- cykl życia projektów wg UE,
- pojęcie projektu i zarządzania projektami,
- trójkąt ograniczeń projektowych,
- składniki doskonałości w zarządzaniu projektami,
- organizacja zarządzania projektami (PM – Project Manager, PSO – Project Support Office),
- proces zarządzania projektami (koło PDCA, planowanie wstępne, cele projektu, analiza ryzyka, analiza interesariuszy, struktura podziału prac, zarządzanie czasem w projekcie, zespół projektowy),
- dokumentacja projektowa,
- zarządzanie informacją, marketing projektu.
3. ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI W PROJEKCIE - budowa i organizacja zespołu, podział ról, warunki efektywnego funkcjonowania zespołu, rozwój zespołu, potrzeby zespołu, utrzymanie zespołu, podstawowe problemy pracy zespołów, mocne strony grupowego podejmowania decyzji, kreatywność w pracy zespołowej, istota heurystyki, kreatywności i twórczego zarządzania, determinanty i bariery kreatywności w miejscu pracy, twórcze rozwiązywanie problemów, stymulowanie kreatywności, wybrane metody twórczego myślenia: burza mózgów, synektyka, ekspercka, morfologiczna.
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- personalna struktura projektu,
- społeczne zadania kierownika projektu,
- obszary zarządzania zespołem projektowym,
- predyspozycje członków zespołów projektowych, angażowanie pracowników,
- poszukiwanie kompetencji w strukturze projektu,
- obszar ryzyka personalnego w projekcie,
- metody selekcji kandydatów do projektu,
- sposoby oceny kandydata do pracy w projekcie,
- ocena rozwoju zespołu projektowego,
- identyfikacja ról zespołowych,
- ocena stanowiska pracy i profil kwalifikacyjny,
- dobór kadr (etapy doboru kadr, istota i funkcje rekrutacji),
- istota, cele i zasady motywowania,
- istota kreatywnego zarządzania i twórczego myślenia (metody heurystyczne).
4. KOMUNIKACJA W ZARZĄDZANIU PROJEKTAMI - komunikacja wewnętrzna w organizacji, komunikacja formalna i nieformalna, efektywna komunikacja w zarządzaniu projektami
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- różnice kulturowe w zarządzaniu i komunikacji projektowej – istota, zadania i relacje, różnice w praktyce biznesowej,
- komunikacja w projekcie,
- komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie,
- formalizacja komunikacji w projekcie – zasady współpracy,
- planowanie komunikacji w zespole projektowym.
5. STRATEGICZNE ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- projekty a misja i cele przedsiębiorstwa,
- wizja organizacji, obszary formułowania wizji,
- relacje między pojęciami wizji i misji,
- otoczenie przedsiębiorstwa (metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa)
- analiza interesariuszy,
- analiza wnętrza organizacji (analiza zasobów, kompetencji i umiejętności przedsiębiorstwa, bilans strategiczny, analiza kluczowych czynników sukcesu, łańcuch tworzenia wartości),
- analiza SWOT,
- istota zarządzania strategicznego, podstawowe składniki strategii,
- rodzaje projektów strategicznych,
- ocena zgodności projektów ze strategią.
6. KSZTAŁTOWANIE POTENCJAŁU KIEROWNIKA PROJEKTU - komunikacja interpersonalna przy realizacji projektu, organizacja czasu pracy własnej, radzenie sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów, asertywność, negocjacje, podstawy motywacji.
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- komunikacja interpersonalna (proces komunikacji, reguły komunikacji, filtry percepcji, efektywność komunikacji),
- komunikacja niewerbalna,
- zarządzanie czasem, planowanie pracy,
- metody przezwyciężania stresu,
- sposoby rozwiązywania konfliktów.
7. LIDER W ZESPOLE PROJEKTOWYM - istota przewodzenia, lider a menedżer, cechy liderów, kierowanie pracą zespołów, rozwój osobisty, samorozwój, psychologiczna rola liderowania.
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- istota kierowania zespołem,
- cechy, zadania, funkcje lidera i managera,
- osobowość lidera, nawyki skutecznego działania, samorozwój lidera,
- komunikacja, perswazja w pracy zespołu,
- motywowanie współpracowników,
- zespół a grupa,
- dysfunkcje w pracy zespołu,
- podejmowanie decyzji,
- sytuacje trudne i konfliktowe,
- kobieta jako lider,
- etyka w pracy zespołowej.
8. ZARZĄDZANIE ZMIANAMI - źródła, czynniki i rodzaje zmian w przedsiębiorstwie, czym jest zarządzanie zmianą, zmiana jako proces, badanie potencjału organizacyjnego przedsiębiorstwa dla potrzeb zmian, uwarunkowanie realizacji zmian, zachowanie ludzi w procesie zmian
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- istota i rodzaje zmian,
- K. Lewin i proces zmian organizacyjnych,
- doskonalenie organizacji,
- ludzie w procesie zmian,
- bariery w zarządzaniu zmianami.
9. ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W PROJEKTACH - cele zarządzania ryzykiem, techniki identyfikacji ryzyka, proces zarządzania ryzykiem.
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- istota ryzyka,
- zarządzanie ryzykiem wg metodyki PMI,
- planowanie zarządzania ryzykiem,
- matryca analizy ryzyka,
- identyfikacja najczęstszych rodzajów ryzyka w zarządzaniu projektami, źródła ryzyka w projekcie, techniki identyfikacji ryzyka,
- analiza ryzyka (jakościowa, ilościowa), planowanie reakcji na ryzyko w projekcie,
- zarządzanie ryzykiem, monitorowanie i kontrola ryzyka w projekcie,
- prewencja ryzyka, sposoby ograniczania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka w projekcie.
10. FINANSOWE ASPEKTY ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI - sprawozdania finansowe związane z projektem, efektywność ekonomiczna inwestycji, stopa zwrotu z projektu, analiza wrażliwości projektu na zmiany czynników rynkowych, ocena rentowności projektu, budżetowanie projektu.
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- wartość pieniądza w czasie,
- sprawozdania finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych),
- analiza progu rentowności,
- analiza finansowa, analiza dynamiki i struktury, wskaźniki jako syntetyczne miary oceny sytuacji finansowo-majątkowej,
- koszty i struktura kapitału,
- ocena opłacalności inwestycji rzeczowych,
- planowanie finansowe.
11. NARZĘDZIA INFORMATYCZNE W ZARZĄDZANIU PROJEKTAMI - MS Project
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- zarządzanie projektami w MS Project,
- współpraca MS Project Standard z innymi aplikacjami
- budowanie harmonogramu,
- opracowanie kalendarza projektu,
- tworzenie listy i struktury zadań,
- określenie rodzajów zależności między zadaniami,
- wprowadzenie informacji o ograniczeniach zewnętrznych,
- metoda ścieżki krytycznej (CPM),
- dodatkowe zagadnienia budowania harmonogramu,
- definiowanie zasobów (rodzaje zasobów w Microsoft Project, tworzenie zespołu projektowego, dodawanie zasobów materiałowych i kosztowych, właściwości i edycja zasobów),
- zarządzanie przydziałami zasobów,
- narzędzia śledzenia postępów prac (pojęcie planów bazowych, aktualizacja postępów prac, praktyczne wskazówki do aktualizacji postępów prac),
- sposoby raportowania przebiegu projektu.
12. PRAWNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE:
- zawieranie umów (oświadczenie woli; chwila złożenia oświadczenia woli; wykładnia oświadczeń woli; skutki czynności prawnych; forma czynności prawnych; rygor zachowania formy czynności prawnej; zastrzeżenia umowne dotyczące formy prawnej; zmiana, wypowiedzenie, odstąpienie od umowy; zawarcie umowy; tryb zawarcia umowy; chwila i miejsce zawarcia umowy; pismo potwierdzające; warunek; termin)
- zobowiązania umowne (swoboda umów; sposób wykonania umowy; należyta staranność; zobowiązania solidarne; zobowiązania podzielne i niepodzielne; umowa przedwstępna; zadatek a zaliczka; umowne prawo odstąpienia a wypowiedzenie umowy; wykonywanie i skutki niewykonania zobowiązań z umów wzajemnych; odpowiedzialność za szkodę; odszkodowanie; kara umowna; zwłoka a opóźnienie; odsetki za opóźnienie; rękojmia za wady; gwarancja jakości; rozstrzyganie sporów)
13. SEMINARIUM PODYPLOMOWE
Egzaminy z przedmiotów:
- Strategiczne zarządzanie projektami,
- Finansowe aspekty zarządzania projektami,
- Zarządzanie zespołami w projekcie,
- Organizacja i planowanie projektu,
- Komunikacja w zarządzaniu projektami.
Studia podyplomowe kończą się egzaminem końcowym obejmującym obronę pracy podyplomowej.
KIEROWNICTWO I OBSŁUGA ORGANIZACYJNA
Kierownik studiów:
dr Paweł Bartkowiak
e-mail: pawel.bartkowiak@ue.poznan.pl
Obsługa administracyjna:
Biuro Studiów Podyplomowych
Centrum Edukacji Menedżerskiej UEP
ul. Towarowa 55 ( przy Akademii Muzycznej), III piętro , p. 3.4
tel. (61) 854 36 18; (61) 854 30 63
e-mail: sylwia.paluszak@ue.poznan.pl
Godziny otwarcia Biura Studiów Podyplomowych możesz sprawdzić tutaj.
REKRUTACJA
Zasady postępowania rekrutacyjnego
O przyjęcie na studia podyplomowe mogą ubiegać się osoby posiadające wykształcenie wyższe co najmniej na poziomie studiów pierwszego stopnia (tytuł licencjata lub równorzędny). Przy zgłoszeniach na studia podyplomowe należy w pierwszej kolejności założyć konto w systemie rekrutacyjnym, a następnie zapisać się w tym systemie na wybrany przez siebie kierunek studiów.
Zapisy online na dane studia podyplomowe będą dostępne do dnia 6 października 2024 roku, o ile przed tą datą nie zostanie wyczerpany limit miejsc (z chwilą wyczerpania się limitu miejsc, zapisy na dany kierunek studiów zostaną zamknięte).
Po dokonaniu zgłoszenia w systemie rekrutacyjnym, wniosek o przyjęcie na studia, kwestionariusz osobowy oraz oświadczenie należy wydrukować (do pobrania w zakładce „dokumenty i dalsze kroki”), podpisać niebieskim długopisem i wraz z dyplomem ukończenia studiów wyższych, złożyć osobiście lub listownie w Biurze Studiów Podyplomowych – Centrum Edukacji Menedżerskiej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 9 października br. Osobom przyjętym na studia podyplomowe na podstawie kompletnej dokumentacji, zostaną wydane decyzje o przyjęciu na studia, a Biuro Studiów Podyplomowych przygotuje umowę o odpłatności za studia podyplomowe.
Dokumenty aplikacyjne:
– wniosek o przyjęcie na studia podyplomowe,
– kwestionariusz osobowy,
– oświadczenie o zapoznaniu się z Regulaminem Studiów Podyplomowych,
– oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych pierwszego lub drugiego stopnia (w przypadku osobistego składania dokumentów dyplom lub odpis dyplomu można przedstawić do skopiowania przez pracownika Biura Studiów Podyplomowych UEP; nie można natomiast przesyłać samodzielnie wykonanych kopii, gdyż kopie te wymagają potwierdzenia zgodności z oryginałem przez upoważnionego pracownika Biura),
– kserokopia aktu małżeństwa – jedynie w przypadku osób, które wskutek wstąpienia w związek małżeński posiadają nazwisko odmienne od nazwiska wskazanego w dyplomie ukończenia studiów wyższych.
Dokumenty należy dostarczyć w białej teczce podpisanej imieniem i nazwiskiem oraz nazwą studiów podyplomowych.
Miejsce składania dokumentów:
Osobiście:
Biuro Studiów Podyplomowych
Centrum Edukacji Menedżerskiej UEP
bud. D (przy Akademii Muzycznej)
ul. Towarowa 55 , III piętro , p. 3.4
Godziny otwarcia Biura Studiów Podyplomowych możesz sprawdzić tutaj.
Listownie:
Biuro Studiów Podyplomowych
Centrum Edukacji Menedżerskiej
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Al. Niepodległości 10
61-875 Poznań
z dopiskiem: Zarządzanie projektami
TERMINY
Termin zakończenia rekrutacji: 6.10.2024 r.
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
Zajęcia dydaktyczne odbywać się będą w piątki, soboty, raz lub 2 razy w miesiącu w formule mieszanej - część zajęć zostanie przeprowadzona w siedzibie Uczelni, część natomiast za pomocą metod i technik kształcenia na odległość (w formie wideokonferencji z interakcją synchroniczną).
Planowana struktura zajęć dla edycji realizowanej w roku akademickim 2024/2025 jest następująca: ok. 50% on-line oraz ok. 50 % w siedzibie Uczelni.
OPŁATY
Opłata za studia: 5.500 zł *
*Dla osób, które w chwili rozpoczęcia studiów podyplomowych są jednocześnie studentami studiów drugiego stopnia w UEP i nie korzystają z przesunięcia terminu złożenia pracy dyplomowej, przewidzianego Regulaminem studiów w UEP, opłata wynosi 4.400 zł.
Zasady wnoszenia opłat za studia podyplomowe:
Opłatę za studia podyplomowe wnosi się przelewem na rachunek bankowy, który jest indywidualnie nadawany słuchaczowi po zakończeniu rekrutacji na studia podyplomowe. Opłatę można wnieść jednorazowo bądź w systemie ratalnym, w następujących terminach i kwotach:
1) Płatność jednorazowa 5.500 zł (lub 4.400 zł w przypadku ww. studentów studiów II stopnia w UEP):
– płatna do dnia 15 października 2024 r.
2) Płatność w dwóch równych ratach po 2.750 zł każda (lub 2.200 zł w przypadku ww. studentów studiów II stopnia w UEP):
– I rata płatna do dnia 15 października 2024 r.
– II rata płatna do dnia 15 lutego 2025 r.
3) Płatność w czterech równych ratach po 1.375 zł każda (lub 1.100 zł w przypadku ww. studentów studiów II stopnia w UEP):
– I rata płatna do dnia 15 października 2024 r.
– II rata płatna do dnia 15 grudnia 2024 r.
– III rata płatna do dnia 15 lutego 2025 r.
– IV rata płatna do dnia 15 kwietnia 2025 r.
Uwaga!
Wysokość opłaty za studia podyplomowe kontynuowane po reaktywacji ustala rektor.
INNE KIERUNKI STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
Z pełną ofertą studiów podyplomowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu możesz zapoznać się tutaj.